Újszövetség – Máté evangéliuma
Az evangélium (Jó hír – az ószövetségi próféták által megígért Mesiás eljött Jézus Krisztus személyében) szerzőjének a hagyomány Mátét-t tartja, aki a 12-es tanítványi kör tagja.
A könyv nyelve görög, annak is a koiné változata, amely közel állt Jézus anyanyelvéhez, az arámhoz (vitatott az arám eredeti görögre fordítása), megírásának helye valószínűleg Antiochia, keletkezésének ideje Kr. u. 70 után lehetséges, mert valószínűleg a könyv írója megérte a jeruzsálemi templom Kr. u. 70-ben történt lerombolását.
A könyv a szinoptikus (együttlátás) evangéliumok közé tartozik a Márk és a Lukács evangéliumával együtt.
Evangéliumok időrendje:
Az evangélium szerzője valószínűleg ismerte Márk evangéliumát és felhasználhatta a Jézus beszédeit tartalmazó beszédgyűjteményt (Quelle – forrás).
Ez az evangélium a zsidókhoz, zsidókból lett keresztyénekhez szólt. Jézust úgy ábrázolja, mint az ószövetségi próféták által megjövendölt Messiás. Jézus Krisztus származtatása Ábrahámig megy vissza. Hiszen Isten úgy jelentette ki magát, mint aki Ábrahám, Izsák és Jákób Istene. Így Jézus beteljesíti az Izráel egész történetét.
Szinte minden fontosabb résznél a szerző ismert ószövetségi igeszakaszra hivatkozik, megemlítve, hogy az evangéliumban leírt történeketek azért alakultak így, mert az ószövetségi igék beteljesedése történt meg Jézus Krisztus eljövetelével. Minden ószövetségi Messiási jövendölés Jézus Krisztusra mutat.
Az első rész Jézus fellépésének előzményeit foglalja össze Jézus nemzetségtáblájával kedve egészen a megkeresztelkedéséig.
Jézus a negyven napos sivatagi böjttel visszavisz minket Izráel negyven éven keresztül történő sivatagi vándorlására. Megmutatja az Izráel elé tárt kísértéseket, de azokat Jézus legyőzi.
A második rész Jézus Galileában végzett tevékenységét tárja elénk.
Az 5-7 fejezet tartalmazza Jézus Izráelnek szóló tanításait, a Hegyi beszédet. Ezután Jézust, mint a legfőbb gyógyítót mutatja be az evangélium.
Jézus a tanítványok Izráel népéhez való kiküldésével egyértelműen üzen a zsidókból lett keresztyénekhez, hogy Isten nem hagyja el a nyáját és a megígért maradék Jézus Krisztuson keresztül üdvözölni fog Izráel házából. A tanítványi kör tizenkettes száma egyértelmű utalás Izráel tizenkét törzsére.
Jézus az evangéliumba úgy jelenik meg, mint ÚR, mint Messiás. Van hatalma az emberek, a természeti erők és a halál felett. Úgy tanít, mint akinek hatalma van.
A 15. fejezetben jelenik meg először a kánaáni asszony példázatán keresztül, hogy az Izráelhez jött Messiás képes és hajlandó kegyelmet gyakorolni Izráel házán kívül azoknak, akik meglátják az Ő fenségét, elismerik isteni hatalmát.
A harmadik rész Jézus Jeruzsálemi működését állítja elénk. Itt hangzik el a nagy parancsolat (22,37-40). A felebarát felé irányuló szeretetet Jézus egyenrangúvá emeli az Istennel szembeni szeretettel. Az nem szeretheti Istent, aki az Isten teremtményeit, azon belül az embert nem tudja szeretni. Mert hogyan szerethet az ember valakit, akit nem lát, ha azt nem szereti, akit lát.
Jézus ennek a résznek az elején egyre nyíltabban szól a rá váró megpróbáltatásokról, valamint az utolsó ítéletről.
Jézus szenvedései és keresztre feszítése, valamint halála mindannyiunk számára intő jel. Nem öltözhetjük fel az új ember, csak ha teljesen megszabadulunk a régitől. Ez viszont fájdalmas, hosszan tartó folyamat, amely alatt egyben lehetünk biztosak. Jézus ott van velünk ígérete szerint.
Jézus feltámadása megmutatta, hogy van olyan hatalom, amely képes legyőzni a halált. Jézus az egyszeri tökéletes váltságával megnyitotta előttünk a lehetőséget ehhez a hatalomhoz való csatlakozáshoz, csak az apostolokkal együtt próbáljuk meg teljesíteni Jézus missziói parancsát, hogy mások is halhassák az örömhírt. Ebben a részben Jézus már a zsidókból lett keresztyéneket szólítja fel Izráel házán kívüli evangelizálásra, bevonva Jézus kegyemébe a pogányokat is, hogy ez az ág is beoltassék Izráelbe.
1 – Jézus születése
Olvasás:
„Amikor Jézus megszületett (Kr. e. 7) a júdeai Betlehemben Heródes király (meghalt Kr. e. 4) idején, íme, bölcsek érkeztek napkeletről Jeruzsálembe,…” (Máté 2, 1)
„Bementek a házba, meglátták a gyermeket anyjával, Máriával, és leborulva imádták őt. Kinyitották kincsesládáikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.” (Máté 2, 11)
„Ő pedig felkelt, vette a gyermeket és anyját még éjnek idején, és elment Egyiptomba. Ott volt Heródes haláláig, hogy beteljesedjék az, amit az Úr mondott a próféta által: „Egyiptomból hívtam el a fiamat.”” (Máté 2, 14-15)
„Amikor Heródes látta, hogy a bölcsek túljártak az eszén, nagy haragra lobbant, elküldte embereit, és megöletett Betlehemben és annak egész környékén minden kétesztendős és ennél fiatalabb fiúgyermeket ahhoz az időhöz mérten, melyet a bölcsektől megtudott.” (Máté 2, 16-17)
Értelmezés:
„És történt, hogy amíg ott voltak, eljött szülésének ideje, és megszülte elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.” (Lukács 2, 6-7)
„A jel pedig ez lesz számotokra: találtok egy kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban.” (Lukács 2, 12)
„Miután elmentek tőlük az angyalok a mennybe, a pásztorok így szóltak egymáshoz: Menjünk el Betlehembe, és nézzük meg azt, ami ott történt, amit az Úr tudtunkra adott. Elmentek tehát sietve, és megtalálták Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő kisgyermeket.” (Lukács 2, 15-16)
„Amikor pedig eljött a nyolcadik nap, és körül kellett őt metélni, a Jézus nevet adták neki, ahogyan az angyal nevezte őt, mielőtt még anyja méhében megfogant.” (Lukács 2, 21)
„És amikor leteltek tisztulásuk napjai Mózes törvénye szerint, felvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, amint meg van írva az Úr törvényében, hogy „minden elsőszülött fiúgyermek az Úrnak szenteltessék”; és hogy áldozatot adjanak az Úr törvényében mondottak szerint, „egy pár gerlét vagy két galambfiókát”.” (Lukács 2, 22-24)
„Miután mindent elvégeztek az Úr törvénye szerint, visszatértek városukba, a galileai Názáretbe. A gyermek pedig növekedett és erősödött, megtelt bölcsességgel, és Isten kegyelme volt rajta.” (Lukács 2, 39-40)
Használat:
Ne csak az előttünk fekvő igét olvassuk el, hanem keressük meg a hozzá kapcsolódó verseket is, még ha azok más könyvben vagy levélben vannak is. Láthatjuk, hogy a hagyományok sokszor összemossák a történeti adatokat és kiszínezik azokat. Vigyázzunk, hogy ne a hagyományra hagyatkozzunk, hanem a Bibliában szereplő igére!
2 – Jézus követése
Olvasás:
„Amikor Jézus továbbment onnan, meglátott egy embert a vámszedő helyen ülni, akit Máténak hívtak, és így szólt hozzá: Kövess engem! Az felkelt, és követte őt.” (Máté 9, 9)
Értelmezés:
Többször elhangzik a követésre hívó szó:
De mindig van kifogás. Márpedig Jézus teljes figyelmet és teljes életet vár el. Amit ezért ad (az életét a mi életünkért) az mindennél drágább. Jézus követésével a halandóságunkat felváltja a halhatatlanság, az örök élet Jézus mellett.
Használat:
„A követő teljes egészében a Jézus Krisztussal való kapcsolatából él. Igazsága csak ebből a kapcsolatból származik és semmi másból.” (Bonhoeffer – Követés)
Ha Jézus hív egy feladatra, az Ő követésére, akkor ne gondolkozz kifogásokon. Ha hiszel benne, akkor add át az életedet teljes egészében. Hidd el, hogy Jézus nem kizsákmányolni akar, nem akar megnyomorítani. Szabadnak szeretne látni. Hiszen Ő az igazság, aki megszabadít minden nyomorúságos bűneinktől.
Nem probléma, ha még jelenleg bűnben élsz, hiszen Jézus a bűnösökért jött. Őket (téged, engem) akarja megszabadítani a bűn rabságából. Engedd be az életedbe Jézust és lásd meg az átalakult életedet.
3 – Talentumok
Olvasás:
„Vegyétek el tőle a talentumot, és adjátok annak, akinek tíz talentuma van! Mert mindenkinek, akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs, még az is elvétetik, amije van. A haszontalan szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre: ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás.” (Máté 25, 28-30)
Értelmezés:
„Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöket.” (Máté 3, 8)
„A fejsze pedig immár a fák gyökerére vettetett. Azért minden fa, a mely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik és tűzre vettetik.” (Máté 3, 10)
„A Lélek gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs törvény. Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették szenvedélyeivel és kívánságaival együtt. Ha a Lélek által élünk, akkor éljünk is a Lélek szerint. Ne legyünk becsvágyók, egymást ingerlők, egymásra irigykedők.” (Galaták 5 22-26)
Használat:
Nem attól vagyunk keresztyének, hogy templomba járunk. Azért járunk templomba, mert keresztyének vagyunk.
Szüless újjá a Lélek által és látszódjon meg az életeden az újjászületés. Lássák az emberek, hogy megváltoztál, hogy odaszánod magad teljesen Jézusnak. Légy hajlandó kilépni a komfortzónádból és felvenni a keresztedet. Még ha fáj is.
Legyen Isten az első helyen az életedben, minden más pedig megadatik az ígéret szerint.